Op 21 december werd de architectuurprijs Rotterdam 2016 uitgereikt. De meer dan terechte winnaar was mijn eerste werkgever en oude leermester Koen van Velsen, met het de Rozenburcht. De restauratie en renovatie die wij samen met Jager Jansen voor Station Bergweg hebben gemaakt werd tweede in de publieksprijs, net achter het stadskantoor van OMA.
De Jury, bestaande uit:
Winy Maas (voorzitter) Madeleine Maaskant, Oana Rades, Ronald
Rietveld en Mariet Schoenmakers schreef het volgend over ons gebouw.
Een voorbeeld is het station Rotterdam Bergweg,
gesitueerd aan de veelbesproken Hofpleinlijn. Ter hoogte van station Hofplein
vond enkele jaren geleden een herontwikkeling plaats waarmee dit gebied zich
ontwikkelde tot een nieuwe stedelijke hub met winkels en uitgaans-
voorzieningen, gekoppeld aan de Luchtsingel. Ook voor de ontwikkeling van de
rest van de Hofpleinlijn werden
in de loop der tijd allerlei ideeën en plannen
ontwikkeld. Zo zou Rotterdam hier – in navolging van New York – zijn eigen
Highline kunnen krijgen. Mede door het verdeelde eigenaarschap van de lijn is
het echter nog niet gelukt om deze plannen verder te brengen.
Architectenbureaus
Jasper de Haan | ARCHITECTEN & JagerJanssen architecten, gevestigd in de bogen onder de Hofpleinlijn,
namen zelf het initiatief tot transformatie van station Rotterdam Bergweg, een
rijksmonument naar ontwerp van Sybold van Ravesteyn. Nadat het station in
2006 in onbruik was geraakt viel het aan verloedering ten prooi. In 2009
maakten de architecten een plan voor cascotransformatie van dit stationsgebouw wat de basis werd voor een opdracht in 2015. Een nieuwe langsgevel met
glazen puien brengt de zeven bogen in het zicht waar het stationsgebouw omheen
is gebouwd. De oude entreepartij op de kop, met zijn trapeziumvormige ramen en
uitstekende luifel, is gerestaureerd. In zijn nieuwe functie als
pizzarestaurant is het gebouw een hotspot in de buurt. De jury ziet in dit
shortlistproject een klinkende oproep aan gemeente en andere partijen om verder
te werken aan de realisatie van plannen voor de Hofpleinlijn.
Het publiek, dat gestemd heeft komt ook aan het woord in het Jury rapport:
Stemmers zijn enthousiast over de impuls die dit gebouw geeft aan de wijk: ‘Een aanwinst voor de wijk, dit houdt de buurt leefbaar, er is weer een mooi stuk Rotterdam herrezen.’ Een van de stemmers vindt dat dit project de kracht laat zien van architectuur: ‘Het is een schoolvoorbeeld van hoe architectuur kan bijdragen aan het transformeren van een vergeten en kleurloos stukje stad tot een parel voor de buurt.’ Bewoners vinden dat dit gebouw het Eudokiaplein completeert. Daarnaast heeft ook de wijk met dit project een boost gekregen. ‘De bogen zijn een ruwe diamant. Het polijsten daarvan werkt als katalysator voor de hele buurt,’ schrijft iemand.
De stemmers zijn verheugd over de manier waarop karakteristieke kenmerken van het station behouden zijn gebleven. Één schrijft: ‘Ze hebben heel veel rekening gehouden met het oorspronkelijke ontwerp.’ ‘Leuk om te zien dat een gebouw met zo’n lange geschiedenis weer een echte eyecatcher is geworden.’ Een ander: ‘Een vervallen stukje Rotterdam dat in oude glorie is hersteld.’ Men staat versteld van de kwaliteiten van dit gebouw die nu weer tot hun recht komen: ‘Van een weggestopte sta-in-de- weg tot een terugkeer van de vroegere erkenning van het gebouw. Wat is het mooi geworden, dat had ik eerder nooit gezien.’ Een project dat past bij Rotterdam luidt een van de motivaties: ‘Het behouden van het oude en aanpassen aan de nieuwe tijd, dat is wat Rotterdam maakt. En dat is wat de buurt leefbaar, gezelig en vertrouwd voor bewoners maakt.’
foto's: Ossip van Duivenbode
21 december 2016